De rol van jeugdprofessional als medeopvoeder

๐๐š๐š๐ฌ๐ญ ๐๐ž ๐จ๐ฎ๐๐ž๐ซ๐ฌ ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง ๐ž๐ซ ๐จ๐จ๐ค ๐ฆ๐ž๐๐ž๐จ๐ฉ๐ฏ๐จ๐ž๐๐ž๐ซ๐ฌ, ๐ณ๐จ๐š๐ฅ๐ฌ ๐จ๐ง๐๐ž๐ซ ๐š๐ง๐๐ž๐ซ๐ž ๐จ๐ง๐ณ๐ž ๐ฃ๐ž๐ฎ๐ ๐๐ฉ๐ซ๐จ๐Ÿ๐ž๐ฌ๐ฌ๐ข๐จ๐ง๐š๐ฅ๐ฌ. ๐‚๐จ๐ฅ๐ฅ๐ž๐ ๐š ๐€๐ ๐ง๐ž๐ญ๐ก๐š ๐›๐ž๐ฌ๐œ๐ก๐ซ๐ข๐ฃ๐Ÿ๐ญ ๐ข๐ง ๐จ๐ง๐๐ž๐ซ๐ฌ๐ญ๐š๐š๐ง๐ ๐ฌ๐ญ๐ฎ๐ค๐ฃ๐ž ๐ก๐จ๐ž ๐ณ๐ข๐ฃ ๐ก๐ข๐ž๐ซ ๐ญ๐ž๐ ๐ž๐ง๐š๐š๐ง ๐ค๐ข๐ฃ๐ค๐ญ.

Het werk in de jeugdzorg is samen te vatten in een groot rollenspel. Als jeugdzorgwerker kan ik soms aan de knoppen draaien in de rol van regisseur om het decor en de rollen te kunnen veranderen.
We starten met de ouders. Zij spelen de hoofdrol bij de verzorging en opvoeding van hun kind. Zij kennen hun kind het beste en weten wat hun kind fijn vindt.

Daarnaast speelt de school een belangrijke bijrol. Het belangrijk als een kind naar school gaat. Dit heeft als reden dat het zo participeert in de maatschappij, een dagstructuur heeft en kan ontwikkelen in schoolse en sociale vaardigheden.

Vervolgens speelt de omgeving een rol. Het โ€˜decorโ€™ waar het kind opgroeit is van belang voor zijn of haar ontwikkeling. Ik stel altijd de vraag aan het kind of het een veilige thuisomgeving is waar het kind zichzelf kan zijn. Of is het onveilig en is het kind liever in een andere omgeving?

Daarna is er een bijrol voor hulpverleners. Deze kunnen grote of kleine bijrollen vervullen. Zoals hulpverleners voor kleine lichamelijke beperkingen zoals een logopediste of een fysiotherapeut, of andere hulpverleners voor het welbevinden van het kind. Mijn werkzaamheden als jeugdzorgwerker bestaan uit het aanleren van sociale vaardigheden. Hoe kan een kind samen leren spelen? Hoe kan hij of zij een vriendschap onderhouden?

Daarnaast werken we soms ook met het kind aan een stukje psycho-educatie waarbij we kijken naar de diagnose van het kind en hoe het daarmee kan omgaan in de dagelijkse praktijk. Er is ook een combinatierol bijvoorbeeld van een Psychisch Motorisch Therapeut. Deze gaat lichamelijk actief aan de gang met het kind en juist door die actieve beweging komt er een stukje psychische begeleiding bij.
Daarnaast is er soms een psychiater bij betrokken voor een stukje behandeling van gedrag of wanneer het nodig is om medicatie in te zetten bij het kind.

Tot slot hebben we als jeugdzorgwerker de taak om al deze rollen in goede harmonie te laten samenspelen ten behoeve van het kind. Dit zou je kunnen omschrijven als de rol van regisseur. Deze heeft als taak om zo eenduidigheid in de begeleiding van het kind te creรซren.ย Zo krijgt het kind รฉรฉn lijn in de begeleiding en de opvoeding wat de ontwikkeling van het kind ten goede komt.